HILVARENBEEK, 13 juni 2019 – Coop Nijmegen Burghardt van den Berghstraat en Albert Heijn Huissen zijn de winnaars van de verkiezing ‘VriesVers Winkel van het Jaar 2019’.

Dat werd donderdagavond bekendgemaakt in de Hilvaria Studio’s in Hilvarenbeek, dat dit keer het decor was van het jaarlijkse VriesVers WinnaarsEvent. Het thema dit jaar was ‘IJskoud de Beste’. Voor de negende keer werden hier de supermarkten met de beste vriesversafdeling bekroond. Tijdens deze avond werden uiteraard ook de VriesVers Producten van het Jaar 2019 A-merk en Huismerk bekend gemaakt.

Vier formules in de prijzen
In de categorie winkels vvo 0 tot 1.000 m2 was Coop Nijmegen (Burghardt van den Berghstraat) de beste. Het filiaal hield Coop Spithorst Norg en Boon’s Markt Ridderkerk daarmee achter zich. In de strijd bij de winkels vvo > 1.000 m² was het ook spannend. Na Eindhoven XL in 2018 dit jaar opnieuw een winkel van Albert Heijn die er met deze prestigieuze prijs vandoor gaat; Albert Heijn Huissen. Plus ’t Lam Dubbeldam pakte met hun winkel in Dordrecht de tweede plek, met Albert Heijn Stationskwartier Kampen (De Arend 2) op de derde plaats in deze categorie.

Kwekkeboom, Plus en Albert Heijn hebben beste VriesVers Producten

Behalve de prijzen voor beste VriesVers Winkels werden er tijdens het WinnaarsEvent ‘IJskoud de Beste’ ook awards uitgereikt voor de VriesVers Producten van het Jaar 2019. In de categorie Beste A-merk won New Forrest met Kwekkeboom Oven & Airfryer Old Amsterdam Bitterballen. De consument heeft massaal op dit populaire product gestemd. In de categorie Huismerk was er dit jaar voor het eerst in 9 jaar, sprake van een Consumentenprijs én een Vakjuryprijs. Bij Huismerk Consumentenprijs ging Plus met haar Klaverland Oven Kaassoufflés er met de felbegeerde titel vandoor. Verder was er zoals gezegd, ook een Vakjuryprijs te vergeven. De professionele vakjury bestaat uit leden van marktonderzoekbureaus GfK en IRI en VVP-lid POS-Tuning. Dit jaar heeft deze vakjury zich gebogen over innovatie in categorie, impulswaarde, rotatie eenheden/euro’s, FS-ontwikkeling en totaaltelling. Hierdoor kwam de vakjury unaniem uit op een product dat met name rond de feestdagen ‘een bom’ is geweest en dit product scoorde op alle fronten het hoogst. Terecht dus dat de Albert Heijn Magische Chocolade Bombe werd verkozen tot beste VriesVers Product van het Jaar Huismerk Vakjury 2019. Müller Fresh Food Logistics was voor de 4e keer op rij sponsor van A-merk en dit jaar zelfs ook van het Huismerk.  Zij zijn met recht ‘Proud to drive Winners” en rijden ook dit keer een jaar lang met 2 vrachtwagens rond met het winnende VriesVers Product het Jaar A-merk van Kwekkeboom.

Weer in zee met SmartSpotter en VoteCompany

Organisator VriesVers Platform heeft ook dit jaar weer aan retailers gevraagd om de beste winkels van de formule op te geven, en werd de meetmethodiek via SmartSpotter ook weer ingezet. Door deze samenwerking werden de deelnemende winkels bezocht en beoordeeld, en kreeg de organisatie ‘waardevolle live beelden’ te zien, die in de eindbeoordeling voor een belangrijk deel zijn meegenomen. Ook werd de samenwerking met VoteCompany voortgezet met de speciale stemsite waar consumenten hun stem konden uitbrengen op zowel hun favoriete VriesVers Winkel alsook VriesVers Product van het Jaar. Ook de deelnemende winkels die dit jaar niet in de prijzen zijn gevallen, kunnen een waardevol Bench Markt Rapport eind juni tegemoet zien.

Vorig jaar wonnen Coop, Jumbo en Albert Heijn In 2018 wonnen Coop Den Ham, Jumbo van der Schouw uit Slagharen en AH XL Limburglaan Eindhoven de prijzen. Aviko won vorig jaar de prijs voor beste A-merk (Airfryer Specialiteiten), en Coop had het beste Huismerkproduct (Top van Coop Ambachtelijke Kibbeling).